Mağaza Aydınlatması Nasıl Yapılır?

Mağaza aydınlatması nasıl yapılır? Mağazalarda ne tür aydınlatmalar kullanılır? Genel, görev, vurgu aydınlatmaları nedir? Minimum aydınlık düzeyi kaç lüks olmalıdır? Işığın gücüyle müşterilerinizin tercihini etkileyebilir misiniz? Detaylar yazımızda…

15 Eylül 2017 Cuma, 08:00

简体中文 简体中文 English English Deutsch Deutsch Русский Русский Türkçe Türkçe

Yeni bir mağaza açıyorsanız veya mevcut mağazanızda bir takım değişiklikler yapmak istiyorsanız, hangi aydınlatma türünü nasıl kullanacağınızı belirlemek biraz zor olabilir.

Mağazalarda dört farklı kategoride aydınlatma ürünleri kullanılmaktadır. Bunlar; genel aydınlatma, görev aydınlatması, vurgu aydınlatması ve dekoratif aydınlatmalardır.

Genel aydınlatmalar, mağazanın ortam aydınlatmasını sağlayan ana ışık kaynaklarıdır.

Görev aydınlatmaları, daha fazla ışığın gerekli olduğu özel alanları daha iyi aydınlatmak için kullanılır. Bunlar ödeme alanları, mağaza girişi, giyinme odaları şeklinde örneklendirilebilir.

Vurgu aydınlatmaları, mağazadaki belirli ürünleri, belirli alanları, ekranları ve dekorları vurgulamak için kullanılan aydınlatmalardır. Örneğin yeni sezon ürünleri, kampanyadaki ürünler vurgu aydınlatması olan spot ışıklarla aydınlatılabilir.

Dekoratif aydınlatmalar ise, mağazayı güzelleştirmek için kullanılan özel ışıklardır. Avizeler, özel tasarım aydınlatmalar dekoratif aydınlatma olarak örneklendirilebilir.

Mağaza aydınlatmalarında, mağaza türüne göre farklı ihtiyaçlar ortaya çıkmaktadır. Temel bir perakende mağazada ideal aydınlatma seviyesi 500 lüks olarak belirtilmektedir. Orta ölçekli mağazalarda ise 300 lüks ortam aydınlatmasına ek, 750 lüks vurgu aydınlatması önerilmektedir. Üst düzey perakende mağazalarda ise 150 lüks ortam aydınlatmasına ek olarak 1000 lüks vurgu aydınlatması önerilmektedir.

Orta ölçekli mağazalarda ürünleri daha belirgin hale getirmek için ortam aydınlatmasının kısmen kısılması gereklidir. Vurgu ışıkları ilgiyi ürünler üzerine çekecektir.

Üst düzey mağazalarda ise düşük genel aydınlatma ile yüksek parlaklıkta vurgu aydınlatmaları kombinasyonu tercih edilir. Bu sayede daha fazla karşıtlık yaratılmış olur.

Yukarıdaki örnekler genel tanımları içerse de mağaza aydınlatması, o mağazanın kimliğidir. Bu yüzden farklı ihtiyaçlara farklı çözümler gereklidir. Mağaza tasarımı ve aydınlatma tasarımı bir bütün olarak ele alınmalıdır.

Işık müşterilerinizi çeker, onların ruhuna dokunur ve tercihlerini etkileyebilir. Mağazalarda aydınlatmalar çoğu zaman müşterilerin satın alma davranışlarını etkilemek için kullanılır. Işıkla ürünlerinize dikkat çekebilir, müşterilerinize rehberlik edebilir, hatta onları yönlendirebilirsiniz.

Mağaza aydınlatmalarında yüksek renksel geriverim indeksi talep edilir, bu sayede renklerin ve malzemelerin en iyi şekilde tanınması sağlanır. Mağaza aydınlatmalarında genel anlamda renksel geri verim indeksi CRI 80 yeterli görülse de, özellikle üst düzey giyim mağazalarında ise CRI 90 ve üzeri önerilmektedir.

İhtiyaca göre doğru ışık dağılımının kullanılması da son derece önemlidir. Mağaza aydınlatmalarında iki önemli problem; ısı ve enerji tüketimidir. Geleneksel aydınlatmalar IR radyasyonu ve UV bileşenleri içerdiğinden ısı yükü fazladır. Bu durum mağazanın ısınmasına, yaz aylarında soğutma sistemlerinin zorlanmasına yol açabilir. Mağazalarda aydınlatmalar, toplam elektrik enerjisi tüketiminde büyük bir paya sahiptir. Bu da elektrik faturasının kabarık gelmesine yol açar.

LED teknolojisiyle her iki problem de aşılabilmektedir. Enerji etkin bir ışık, doğru termal yönetim ile birleştiğinde hem ısı problemi ortadan kalkmakta hem de enerji tasarrufu sağlanmaktadır.

Read it in English via Lighting Equipment Sales website.

Emre Yılmaz

Emre Yılmaz

Elektrik-Elektronik Mühendisi - Asya Trafik A.Ş.
Aydınlatma Portalı kurucusu Trabzon doğumlu Emre Yılmaz, Elektrik-Elektronik Mühendisliği bölümünden 2013 yılında mezun olmuş o tarihten bugüne aydınlatma sektöründe; devlet destekli projelerin yönetimi ve ürün geliştirme faaliyetlerinin yürütülmesinde görev almaktadır. Gazi Üniversitesi Endüstriyel Tasarım Mühendisliği bölümünde yüksek lisans öğrenimi görmektedir.
Emre Yılmaz

İçerik Önerileri

Oteller Nasıl Aydınlatılmalı? “Şehirler nasıl aydınlatılmalıysa!” bu sorunun en kısa yanıtıdır. Çünkü bir otel kompleksi, kentsel kurgu içinde mevcut olan nerede ise tüm fonksiyonları, tek başına kendi yapısında barındırabilir. Özetle kendi çatısı altında, gece ve gündüz boyunca, kentte yaşanan hayatın tüm detaylarını kapsamak ...
Aydınlatmaya Tasarımsal Bir Bakış Aydınlatmanın amacı, sadece karanlığı ortadan kaldırıp, görünürlüğü sağlamak için rastgele bir ışık uygulaması değildir. Aksine insanların çeşitli gereksinimlerine yardımcı olmak, görsel ve işlevsel algılarımızı daha sağlıklı kullanabilmemiz için gereklidir.
Renk Enerjisi: “Renk, İnsan ve Evren” Bu yazıda sizleri ilkin; “ENERJİ, YAŞAMIN ÇEKİRDEĞİ” başlıklı kitap çalışmamın ilişkili bölümlerinden alıntılar yaparak; aydınlık, yani ışık sayesinde tanıştığımız renkler âleminde bir gezintiye davet ediyorum... Konuya, kenarından köşesinden bir girelim hele... İlginizi çekerse, kaldığımız yerden ...
Sarkıt Aydınlatma Armatürlerinin Dekorasyona Etkileri Aydınlatma, şüphesiz ki dekorasyonun vazgeçilmez öğelerinden biridir. Çoğu amatörce veya gelişi güzel dekore edilmiş mekânlarda aydınlatma geri planda tutulan bir öğe olması nedeniyle diğer tüm öğeler etkili ve güzel olsa da, aydınlatmanın üzerinde durulmaması, dekorasyondaki eksiklik veya uyumsuzlu...

Yorum yazın...

E-posta hesabınız yayımlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir

Doğrulama *