Trafik Işıklarında Neden Üç Ayrı Lamba Var?

Günümüzde, tüm renklerin bir trafik lambasına yerleştirilmesi teknik olarak mümkün ve maliyet anlamında da yarar sağlıyor. Peki neden hala üç ayrı renk için üç ayrı lamba gövdesi kullanılıyor?

05 Şubat 2018 Pazartesi, 07:05

简体中文 简体中文 English English Deutsch Deutsch Русский Русский Türkçe Türkçe

İnternette trafik ışıkları için pek çok konsept tasarım dolaşıyor. Bu konsept tasarımlarda trafik lambaları için ilginç yaklaşımlar oluyor, farklı renkler tek bir lamba içinde yer alıyor veya bazı animasyonları göstererek trafiği biraz daha eğlenceli hale getirmeyi vadediyor.

Günümüzde, tüm renklerin bir trafik lambasına yerleştirilmesi teknik olarak mümkün ve maliyet anlamında da yarar sağlıyor. Peki neden hala üç ayrı renk için üç ayrı lamba gövdesi kullanılıyor?

Çünkü, trafik lambalarında ışık renginin yanında ışığın konumu da sürücüler için önemlidir. Renk körü sürücü ve yayalar, ışığın konumu sayesinde hangi ışığın yandığını anlayabilir.

Kırmızı ışık, dikey trafik lambalarında en üstte, yatay trafik lambalarında ise en solda yer alır. Bu konumda yanan herhangi bir ışık renk körleri için dur anlamına gelmektedir.

Diğer bir taraftan hepimiz belirli koşullar altında renk körlüğü yaşıyoruz. İnsan gözünün görüş açısının yaklaşık olarak 180 derece olduğu bilinmektedir. Ancak bunun sadece 90 derecelik kısmında renkli görme koşulları oluşuyor. Gözün fiksasyon noktasından 30 derece sonrasında renkli görme yeteneğinde kayıp görülmeye başlanır. İnsanlar bu noktadan sonra renkleri ayırt etme yeteneğinde kayıp yaşamaya başlar. 50 derece ve yukarısında gerçek bir renk körü gibi davranır.

Gözlerin, tek bir bakışında görsel detayların niteliksel gösterimi.

Yukarıdaki görselde görüş alanının orta kısmında ne kadar renkli ve keskin gördüğümüz, çevre alanlarda ise renkli görme yeteneğinin azaldığı gösterilmiştir. Bu tıpkı insan gözünden gerçek bir görüş örneğini temsil etmektedir.

İnsan gözünün renk, şekil ve yazıları algılama yeteneği.

İnsan gözünün renk tespitinden daha başarılı olduğu diğer alan ise uç noktalardaki hareketleri algılama yeteneğidir. Görme alanı içerisindeki nesnelerin hareketi daha kolay ve daha ayrıntılı şekilde görülür. Seyahat halinde veya trafik ışıklarında beklerken doğrudan trafik lambasına bakmak yerine, bu lambayı görüş alanımız içerisinde tutar, yolu ve diğer araçları seyrederiz. Bu sebeple trafik lambalarında ışığın renginden önce konumunun değiştiğini fark ederiz.

Bir trafik lambasında tüm renkler bir gövde içerisinde yer alsa ve bu gövdenin ışık rengi sinyalizasyon durumuna göre değişse, ışığın yeşilden kırmızıya döndüğü görülmeyebilirdi. Bu sebeple trafik lambalarında önemli olan şey sadece ışığın rengi değil, aynı zamanda ışığın konumudur. Bu sayede trafik ışıkları daha kolay fark edilebilir, sürücü ve yayalar için daha güvenli bir ortam yaratılabilir.

EN 12368, EN 50556 uluslararası standartları trafik sinyal lambaları ve yol trafik işaret sistemleriyle ilgili gereklilikleri açık şekilde tanımlamaktadır. Şehir içi, şehirler arası tüm yollarda kullanılacak trafik lambaları ve sinyalizasyon uygulamaları da bu standartlara uygun olmalıdır. Bunun dışında dünya çapındaki uygulamalar örnek alınmalı, yerel farklılıklardan kaçınılmalıdır.

Emre Yılmaz

Emre Yılmaz

Elektrik-Elektronik Mühendisi - Asya Trafik A.Ş.
Aydınlatma Portalı kurucusu Trabzon doğumlu Emre Yılmaz, Elektrik-Elektronik Mühendisliği bölümünden 2013 yılında mezun olmuş o tarihten bugüne aydınlatma sektöründe; devlet destekli projelerin yönetimi ve ürün geliştirme faaliyetlerinin yürütülmesinde görev almaktadır. Gazi Üniversitesi Endüstriyel Tasarım Mühendisliği bölümünde yüksek lisans öğrenimi görmektedir.
Emre Yılmaz

İçerik Önerileri

Trafik Sinyalizasyonunda Uygulanan Standartlar ve Ölçüm Ekipmanları Trafikte kullanılan sinyal lambalarında Avrupa Standartları uygulanmaktadır. Peki bu standartlara uygunluk kontrolleri nasıl yapılır? Gonyofotometre, Spektroradyometre, Küre ve Parlaklık Ölçer nedir?
LED’li Sinyalizasyon ve Trafik Uyarı Sistemleri Düşük güç tüketimi, ömrünün yüksek olması, güneş enerji sistemleri ile olan uyumluluğu gibi birçok sebepten dolayı trafik ve yol güvenliği sektöründe LED’li sistemler gün geçtikçe artmaktadır. Türkiye’de “trafik sinyalizasyon“, “yol güvenliği” ve “trafik uyarı sistemleri” alanlarındaki LED’li ürünle...
Trafik Lambaları ve EN 12368 Standardı Kırmızıda dur, sarıda hazırlan, yeşilde geç. Ne kadar basit değil mi? Ancak teknik taraftan bakıldığında hiç de sanıldığı kadar basit değil. Gelin trafik lambalarına biraz daha yakından bakalım.
Güneş Enerjili Flaşör Nedir, Nerelerde Kullanılır? Güneş Enerjili Flaşör, ya da diğer adıyla Solar Flaşör, trafikte yol ve sürüş güvenliğini arttırmak amacıyla tehlikeli olan bölgelerde sürücüleri uyarmak için kullanılır. Yol çalışması yapılan yerlerde geçici olarak, refüj başları, köprü ve tünel girişleri gibi bölgelerde sürekli olarak sürücülerin ...

Yorum yazın...

E-posta hesabınız yayımlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir

Doğrulama *